Német légierő - Luftwaffe

Szakértő: Vérvörös Szőnyi

Arado

Ar 95

A

Arado Ar-95 első repülés 1936, a német repülőgép-hordozóra tervezett torpedóbombázó és felderítő, 6db a spanyolországi harcokban is vett részt, másik 6db-ot Chilébe exportáltak, a Törökországnak készült gépeket a háború kitörésekor lefoglalta a Luftwaffe; seb. 309 km/h, hatótáv 1100km.

 
         
Ar 96  

Arado Ar-96 első repülés 1938, a Luftwaffe alapvető fejlett kétüléses iskolagépe; seb. 330km/h, hatótáv 990km, fegyverzet 7,92mm.

 
       

 Ar 196

 

Arado Ar-196 1937-től, katapulttal indított hajófedélzeti felderítő, partvédelmi gép és vizimentő, minden fontos német csatahajón megtalálható volt, seb.310km/h, hatótáv 800km, fegyverzet 2x20mm, 7,92mm, 7,92mm hátra, 2x50kg bomba

 
 
             
Ar 232  

Ar-232 első repülés 1941, nehéz szállítógép, kevesebb mint 30 készült, sokkerekű futóművével a nagyon egyenetlen talajon is le tudott szállni, be-és kirakodásnál le lehetett süllyeszteni a törzset, seb. 340km/h, hatótáv 1060km, fegyverzet 20mm felül, 13mm az orrban és hátul

 
         
Ar 234 Blitz  

Ar-234 Blitz (villám) első repülés 1943 jún, felderítő és az első sugárhajtású bombázó, gyors volt, de külső felfüggesztésű bombái légellenállása miatt újra elfoghatóvá vált, kísérleteztek kéthajtóműves változatokkal is, seb. 750km/h, hatótáv 1600km, fegyverzet 2x20mm mereven hátra, (néha 2x30mm), 2x1000kg-os "Hermann" bomba

 
 
     
Ar 240  

Ar-240 első repülés 1940 jún, az Me210 és He219 konkurense, ez is romboló, bombázó, éjjelivadász lett volna, de rossz repülési tulajdonságai miatt csak felderítésre használták, seb. 670km/h, hatótáv 2090km, fegyverzet 6x20mm, 2000kg bomba

 
     
Blochm und Voß

Bv 138

B

Blohm & Voß Bv-138 1940-től, felderítő és bombázó, akár katapulttal is indítható, még a Barents-tengeren is bevetették, radarral is ellátható, felszerelték egy elektromágneses hullámokkal működő aknarobbantó szerkezettel is, seb. 285km/h, hatótáv 5000km, fegyverzet 20mm az orrban, 13mm a törzs végén, 7,92mm hátul és fent, 6x50kg bomba vagy 2x150kg mélységi akna

 
     
Bv 141  

Bv-141 első repülés 1938, rövid hatótávú, könnyű fegyverzetű felderítőnek készült, gyenge volt a motorja, egyfolytában továbbfejlesztették, kipróbálták a fronton, jól teljesített, de sorozatgyártásra nem került, mert állami támogatást nem kapott részben szokatlan külseje miatt, olyan sok fénykép készült róla, hogy a szövetségesek azt hitték már szolgálatban áll, seb. 410km/h, hatótáv 1200km, fegyverzet 2x20mm, 2x7,92mm hátra, 4x50kg bomba

 
     
Bv 142

Blohm & Voß BV 142 első repülés 1938, felderítő és szállító, a Ha139-esből lett kifejlesztve, eredetileg transzatlantikus közlekedéshez. Négy prototípus készült, melyeket 42-ben kiselejteztek, seb. 375km/h, hatótáv 4400km, fegyverzet 5x7,92mm, 400kg bomba

 
           
Ha 139

(B&V) Ha 139 első repülés 1936, katapultindítású postagép, a háború előtt az Atlanti-óceáni szállításra használták, kis mennyiségben szolgált még mint aknatelepítő, felderítő-és mentő repülőgép, seb. 260km/h, hatótáv 5300km

 
         
BV 222 Wiking  

Bv-222 kétéltű, eredetileg utasszállítónak készült, de erről szó sem lehetett a háború kitörésekor, szállításra használták az Atlanti óceánnál és a keleti fronton, csak 13 gép készült el, gondoltak még bombázóvá átalakítani amerikai bevetésekhez, seb. 390km/h, hatótáv 6095km, fegyverzet 3x20mm, 5x13mm

 
 

Bachem


Ba-349 Natter

Ba 349 Natter (vipera) első repülés 1944 nov, függőlegesen indított rakétahajtású objektumvédelmi vadász, szinte csak fából készült a nyersanyagspórolás miatt; a bevetés után a pilóta elválasztja a gép hátulját, mely ejtőernyővel ér földet, így a motor újrahasznosításra kerül. A berepülőpilóta elvesztette eszméletét és megyhalt, az SS nem érdeklődött tovább a gép iránt. Kb 50 db készült melyek saját gyárukat őrizték, de nem lettek bevetve, seb.1020km/h, repülési idő 4 perc, fegyverzet 24x73mm-es irányítatlan rakéta 

 
     

Bücker


Bü 181 Besmann

Bücker Bü 181 Bestmann, sportrepülőnek készült, de a háború kitörésével katonai kiképzőgéppé vált, a Bf 108 konkurense, futárgépként is bevált, kétüléses, a megszállt Hollandiában és Csehországban is gyártották; seb.210km/h, hatótáv 850km.

 
     

Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug


DFS 230

D

DFS 230 első repülés 1937, vitorlázó és szállító repülőgép, bevetették Belgiumban, Krétán, de leghíresebb küldtése Mussolini kiszabadítása a Gran Sassoról, seb.290km/h, fegverzet 7,92mm a tető, 2x7,92mm az orrban, utasok 8-15 katona típustól függően

 
     

Dornier


Do-17

 

Dornier Do-17 első repülés 1934, a Lufthansa számára tervezték postagépnek, de kis utaskabinja nem felelt meg a célnak, viszont jók voltak repülési tulajdonságai, gyorsabb volt kora vadászgépeinél, ezért lett bombázóvá alakítva, soros motorral készült változata a Do 215, mely felderítő és éjszakai vadászgép is volt, seb. 410km/h, hatótáv 1160km (2300km Do 215), fegyverzet 6x7,92mm, 1000kg bomba

 
         

Do-19

Dornier Do 19 első repülés 1936, nehézbombázó, csak egy repült a három prototípusból. A program nem folytatódott mivel 36-ban a légügyi minisztériumban elvetették a bombázók gyártását, és a vadászgépekre helyezték a hangsúlyt... A háborúban szállításra használták, seb. 330km/h, hatótáv 1500km, fegyverzet 5x7,92mm, 3000kg bomba  
           

Do-24

Do 24 első repülés 1937, Hollandia rendelte és gyártotta licenszben, a németeknek csak egy gépük volt, de lefoglalták a megszálláskor; az indonéziai területeken szolgáló gépek ausztrál kézre kerültek. Felderítésre és mentésre használták, seb. 331km/h, hatótáv 4700km, fegyverzet 20mm, 7,92mm az orrban és hátul  
         

Do-26

Do 26 első repülés 193, az atlanti óceánon postgép, majd a háborúban felderítő, tengerészeti járőr és csapatszállító, hat gépet építettek, kettőt Norvégiában lelőttek, a többit alkatrészhiány miatt volnták ki, seb. 330km/h, hatótáv 8000km, fegyverzet 20mm, 3x7,92mm  
           

Do-217

Do 217 első repülés 1938, a Do 17 továbbfejlesztése erősebb páncélzattal és önvédelmi fegyverzettel, készült radarral felszerelt éjszaki vadász változat is, de nem vált be a rossz fordulékonyság miatt; a Do 217-ről indították először az irányított levegő-föld fegyvereket (Hs 293 és Fritz-X), seb. 520km/h, hatótáv 2300km, fegyverzet 15mm, 13mm felül és alul, 7,92mm az orrban és az oldalakon, 4000kg bomba

 
   

Do-335 Pfeil

Do 335 Pfeil (nyíl) első repülés 1943 okt, két soros motor hajtotta a ét légcsavart az orrban és a farokban, ez volt a valaha épített leggyorsabb dugattyús motoros repülőép. Katapultüléssel is el volt látva mert a toló-légcsavar életveszélyes volt a pilótának; többfunkciós gépnek készült, gyorsbombázó, éjjelivadász, felderítő, még kétüléses kiképzőváltozata is volt; sorozatgyártásba került, de bevetése nem volt, seb. 775km/h, hatótáv 1380km, fegyverzet 30mm, 2x20mm, 500kg bomba a bombatérben, 2x250kg bomba a szárny alatt

 
     
Fiesler

Fi-156 Stoch

F

Fieseler Fi 156 Storch (gólya) első repülés 1936, felderítő, tüzérségi megfigyelő, sebesültszállító, összekötő repülőgép, seb. 175km/h, hatótáv 385km, fegyverzet 7,92mm hátul, utasok 2+1

 
       

Fi- 103 V1

Fi 103 (V1) első repülés 1942 dec, nem az első, de az első működő robotrepülőgép, pulzáló sugárhajtóművel; vagy egy indítóállványról vagy repülőről lőtték ki; csak az irányt és a távolságot kellet megadni: a gép orrán volt egy kis légcsavar mely az előrehaladásnál el kezdett forogni, és a forgásszámból megállapította a megtett utat, majd amikor elérte a megadott adatot leállította a motort. Ez az egyszerű irányítás volt a gyenge pontja is, mert az ellenséges repülők szárnyukkal megbillentették, akkor egyből összezavarodott és lezuhant, és egyébként is simán lelőhető, mert egyenesen egy irányba halad. Kísérletekre gyártottak egy pilótával működő változatot, ez volt a Fi 103R Reichenberg Gerät IV, seb. 660km/h, hatótáv max 280km, 850kg robbanóanyag

 
   
           

Focke Angelis


 Fa 223 Drache

 

Focke-Anghelis Fa 223 Drache(sárkány) első repülés 1940 aug, többfeladatú helikopternek készült: mentő-, tengeralattjáró-elhárító-, felderítő-és szállító. A gyár bombázása miatt nem került sorozatgyártásba, kb. 20 db készült, melyeket szállításra használtak (ez volt az első szállító helikopter), seb.175km/h, hatótáv 700km, fegyverzet 7,92mm az orrban, 2x250kg bomba

 
   

Fa 330

 

Fa 330 nem helikopter hanem autogyro (a rotor nincsen motor által meghajtva, hanem az előre mozgástól el kezd forogni), tengeralattjárókon használták a látóhatáron túli felderítésre, a tengeralattjáróhoz volt kötve, mely húzta; szétszerelhető volt, hogy beférjen a nyílásokon

 
     

 Flettner


 Fl-282 Kolibri

 

Flettner Fl Kolibri első repülés 1941 okt, hajókon végeztek vele kísérleteket, felderítőnek szánták, sorozatgyártása ennek sem volt megoldható a bombázások miatt, seb. 80km/h, hatótáv 168km, fegyverzet kis bombák, esetleg géppuskák

 
 
             

Focke Wulf


Fw -58 Weihe

 

Focke-Wulf Fw 58 Weihe (kánya) első repülés 1935, utasszállítónak készült, a háborúban szállító-és mentő gép volt, de használták bombázóként és kiképzésre is, seb. 270km/h, hatótáv 800km, fegyverzet 7,92mm az orrban és felül

 
       

Fw-187 Falke

első repülés 1937, jó teljesítménye ellenére az RLM nem adott sorozatgyártási utasítást, a pár prototípus (3-9db?) a saját gyár védelmét szolgálta, és Norvégiában is repült, seb. 525km/h, hatótáv 1200km, fegyverzet 2x20mm, 4x7,92mm  
 
Fw-189 Eule  

Fw 189 Eule (bagoly) első repülés 1938, felderítő, a két faroktartó közti kabin kítűnő kilátást nyújt; felszerelhető kamerákkal is, és kis számban radaros éjszakai vadászgép is volt, seb. 330km/h, hatótáv 800km, fegyverzet 3x7,92mm a farokban és felül, 4x50kg bomba

 
     

Fw-190A

 

Fw 190A első repülés 1939 máj, azért jött létre, hogy a Luftwaffénak ne csak egy vadászgépe legyen, és hamar bebizonyosodott, hogy sokkal jobb az Me 109-nél és sok szövetséges gépnél is. Többfeladatú volt, legnagyobbrészt vadász, de létezett kiképző, torpedóvető, felderítő, és radaros éjjeli vadász változata is, később együtt alkalmazták a Stukákkal zuhanóbombázónak, seb. 656km/h, hatótáv 800km, fegyverzet 2x13mm (néha csak 7,92mm), 4x20mm (egyes gépeken csak 2), 1x500kg + 2x250kg bomba (akár egy 1800kg-os is), vagy romboló változaton a szárny alatt két 2x20mm-es gépágyúkonténer, vagy 2xWurfgranate 21 irányítatlan rakéta, vagy 2x30mm-es páncéltörő gépágyú

 
 
             

Fw 190D

 

Fw 190D továbbfejlesztés soros motorral, hogy lecseréljék a nagy magasságban nem jó teljesítményt nyújtó Fw 190A csillagmotorját; csak átmeneti megoldásnak szánták, mivel hajtóműve eredetileg bombázóknak készült, de jól bevált, harcba bocsátkozhattak a szövetségesek P-51 Mustangjaival is, sok repülő az Me 262 fel-és leszállásánál nyújtott védelmet

 
       

Fw Ta 152

Ta 152 a legjobb az Fw 190 sorozatból, erősebb motor, a gép fesztávja és hossza meg lett növelve, nagy magasságban is kitűnően viselkedik, de csak 1945-ben érkezett a csapatokhoz, kevesebb mint száz épült, seb 760km/h, hatótáv 1800km, fegyverzet 30mm, 2x20mm
       
 

Fw-200

 
Fw 200 Condor első repülés 1937, eredetileg transzatlantikus utasszállító, ezért nem volt bombatere, csak kívül vihetett fegyvereket, a háborúban tengerészeti felderítő-és bombázó lett. Radarral is el lett látva, fegyvereihez tartozott a Hs 293. Néhány gépet az Atlanti-óceántól átirányítottak Sztálingrádba szállítógépnek, seb. 360km/h, hatótáv 4400km, fegyverzet különböző géppuskák: 20mm, 13mm, 7,92mm, 2400kg bomba  
   

Friedrich von Doblhoff: WNF 342

Friedrich von Doblhoff WNF 342,egy érdekes konstrukció, egy pár barátjával együtt építette. A rotorlapátok végeire kis torló-sugárhajtóműveket helyezett, így a rotor pillanatok alatt bepörgött és felemelte a járművet. Az RLM megbízást adott a fejlesztésre, azonban a stabilitási és a túl gyors üzemanyagfogyasztási gondokat nem sikerült megoldani. Doblhoff a szovjet csapatok elől elmenekült a géppel együtt, nem folytatta a fejlesztését a háború után.
 
           

Gotha Wagonfabrik


 Horten IX Go 229

G
Gotha Go 229 (Horten IX) első repülés 1945 feb, a Horten fívérek a 30-as években sok kísérleti (vitorlázó) csupaszárny gépet építettek, párhuzamosan az amerikai úttörő Northroppal, céljuk a káros légellenállás kiküszöbölése volt. A Ho IX lett a világ első sugárhajtású csupaszárny gépe, vadászbombázónak szánták, de természetesen már túl későn, és nem is volt teljesen befejezve amikor a szövetségesek elfoglalták a gyárat. Formájából adódóan valószínűleg lopakodó tulajdonságokkal rendelkezett volna, seb. 977km/h, hatótáv 1900km, fegyverzet 4x30mm, 2x1000kg bomba  
 

Go 242, 244

 
Gotha Go 244 első repülés 1941, szállítógép, a vitorlázóváltozat a Go 242, melynek szinte háromszor nagyobb a teherkapacitása mint a DFS 230-nak. Franciaország elfoglalása után elegendő motor állt rendelkezésre a típus felszereléséhez. A vitorlázó változatot általában He 111-el vontatták, seb. 290km/h, hatótáv 600km, fegyverzet 4x7,92mm  
     

Heinkel


He 51

H

Heinkel He 51 első repülés 1933, iskolagépnek álcázták ezt a vadászt, hasonlóan másokhoz, ez a gép is az átmenetet jelentette a későbbi egyfedelű vadászgépekhez. A Spanyolo.-i Condor légióban is szolgált, Lengyelország lerohanásakor csapattámogatásra, majd gyakorlógépként használták 43-ig; seb. 320km/h, hatótáv 650km, fegyverzet 2x7,92mm, kisméretű bombák.

 
         

 He-100

 
Heinkel He 100 első repülés 1938, a Bf 109 konkurense, kora vadászgépeinél sokkal gyorsabb, meg is döntötte a rekordjaikat. A pár előszériagép a gyár védelmét szolgálta, hat db-ot viszont 39-ben a Szovjetuniónak eladtak, seb. 670km/h, hatótáv 900km, fegyverzet 20mm, 2x7,92mm  
       
Heinkel He 111 első repülés 1934, civil gépnek volt álcázva, bombázó volt de kis számban alkalmazták szállítónak, torpedóvetőnek, sőt még éjszakai vadászgépnek is, az angliai csata után kevésbé vett részt a harcokban, de egyszerűsége és megbízhatósága miatt a háború végéig szolgálatban maradt, seb. 405km/h, hatótáv 1950km, fegyverzet 20mm az orrban, 13mm fent hátra, 7,92mm alul háta (esetleg több 7,92mm akár, az oldalakon is)  
       

He-111 Z (zwiling)

 
He 111Z (Zwilling - iker) két He 111-et összekapcsoltak a szárnyaiknál és egy ötödik motort is beépítettek, ezt a gépet kifejezetten az Me 321 Gigant vontatására tervezték, 10db készült, melyek közül néhányat kettéválasztottak, visszaalakítottak bombázóvá  
       

He-162 Salamander

 
He 162 Salamander/Volksjäger első repülés 1944 dec, egy másodlagos nyersanyagokból gyorsan előállítható vadászgépkiírásra lett létrehozva; pár hónap alatt a tervezésből eljutottak a gyártásig, ennek megfelelően a gép nagyon rossz minőségű volt, a prototípus szárnyfelülete leszakadt, a tervezett két 30mm-es gépágyút nem bírta el a törzs, szóval a luftwaffe utolsó rendszerbe állított típusa szégyen volt a valaha nagy technikai fejlettségű légierőnek. Bevetése nem volt, pár száz elkészült, a földalatti üzemekben, seb. 840km/h, hatótáv 620km, fegyverzet 2x20mm  
     

He-177 Greif

 
He 177 Greif első repülés 1939 nov, de csak 43-ban került a Luftwahhéhoz; ez volt a németek legnagyobb bombázója, két légcsavaros de valójában négy motor hajtotta: két motort összeépítettek mivel akkoriban nem volt még a gép méreteihez megfelelő erővel rendelkező hajtómű, de gyakoriak voltak a problémák ezzel a megoldással; hajók elleni támadásra és szállításra is használták, seb. 490km/h, hatótáv 4500km, fegyverzet 2x20mm, 3x13mm + 7,92mm a tornyokban, 7000kg bomba, néhány gépen 75mm-es ágyú  
 

He-178

He 178 első repülés 1938 aug, a világ első sugárhajtású gépe, egy privát finanszírozású vadászgépterv kísérleti példánya, az RLM mégsem igényelte kicsi hatótávolsága miatt, seb. 700km/h, hatótáv 200km, repülési idő 8 perc  
           

He-219 Uhu

 
He 219 Uhu, első repülés 1942 nov, többfeladatú gépnek tervezték, de csak éjszaki vadászgépként lett bevetve, erre szereltek fel először légi elfogó radart; katapultüléssel is rendelkezett, és nagyszerű teljesítményével még a brit Mosquito-t is elfoghatta; csak 44-ig gyártották, mert a sugárhajtású gépekre kellett a gyárak kapacitása, seb. 630km/h, hatótáv 2000km, fegyverzet 6x20mm, schräge Musik: két ferdén felfelé tüzelő 30mm (brit bombázóknak nem volt alsó lövésztornya, ezért csak alájuk kellett repülni)  
     

He-277

He 277 a He 177-es összeépített motorjainak problémáit próbálták kiküszöbölni, egyike az úgynevezett amerika-vagy urálbombázóknak. A gyárak kapacitása a vadászgépekre kellett, (és Göring hozzáértése...) emiatt nem ment sorozatgyártásba  
             
He-280  
He 280 első repülés 1941 márc, hét prototípus épült, melyeken a két sugárhajtóművet is tesztelték amit a későbbi repülőkön alaklmaztak; technológiai újítások sokasága volt benne: orrfutómű, túlnyomásos kabin, katapultülés, az RLM mégsem adott megbízást a gyártásra mert nem tetszett nekik Ernst Heinkel magán finanszírozású projektje, előnyben részesítették Messerscmittet aki szintén sugárhajtású vadászon dolgozott (pedig a He 280 légharcra sokkal alkalmasabb lett volna), és akkor még úgy tűnt, hogy a németek kis időn belül megnyerik a háborút, seb. 820km/h, hatótáv 970km, fegyverzet 3x20mm (6db a sorozatgépre tervezve), 500kg bomba  
 
 
             

Henschel


Hs 126

 

Henschel Hs 126 1937-42, kétüléses felderítő és tüzérségi megfigyelő, rövid fel-és leszállótávval rendelkezett; seb. 356km/h, hatótáv 1000km, fegyverzet 7,92mm, 7,92mm hátrafelé, 150kg bomba.

 
 
           

Hs-129

 
Henschel Hs 129 első repülés 1939 máj, alcsonytámadásra tervezve, eleinte alulmotorizált, 42-ben indult a sorozatgyártása, főleg a keleti fronton vetették be de eljutott Észak-Afrikába is. Erős páncélzatú, sokféle fegyverzettel lehetett felszerelni,kamerákkal is a felderítésekhez, a B-3 változatot "repülő konzervnyitónak" nevezték, ágyújának lőszer-javadalmazása 12db, de csak 25 db készült ebből a hatékony tankvadászból, seb. 400km/h, hatótáv 880km, fegyverzet 2x20mm, 2x7,92mm, +4x7,92mm vagy 1x30mm vagy 75mm-es ágyú vagy 450kg bomba (különféle bombák pl. 98 kisméretű bomba)  
 
         

Junkers


Ju G 38

J
Junkers G 38 első repülés 1929, cilvil utasszállító, csak két példány épült: a Deutschland és a Hindenburg, melyből az első 36-ban leszállásnál megsemmisült. A másik gép a háborúban szállítógépként szolgált Norvégiában és a Balkánon, 41 májusában a földön egy brit légitámadás végzett vele, seb. 210km/h, hatótáv 3000km  

       

Ju-52

 
Ju 52 első repülés 1932, polgári utasszállító, a spanyol polgárháborúban már katonai változatai is voltak, még bombázónak is átalakították, de a 2.vh-ban már ilyen feladatra nem lett használva, viszont a német szállítás és utánpótlás gerincét adta, seb.280km/h, hatótáv 1200km, fegyverzet 13mm, 2x7,92mm (1500kg bomba), utasok száma 18  
       
Ju-86  
Ju 86 első repülés 1934, utasszállító és bombázó egyszerre, a He 111 konkurense, harcokban főleg Spanyolországban vett részt, utána már elavult, felderítésre és szállításra használták, részt vett a sztálingrádi ellátásban, seb. 325km/h, hatótáv 1500km, fegyverzet 7,92mm az orrban, fent és alul, 800kg bomba  
           

Ju-87 Stuka

 
Ju 87 Stuka első repülés 1935, neve a német zuhanóbombázó szó rövidítése (STUrzKAmpfflugzeug). Az ellenség demoralizálása céljából egy szirénát szereltek a bal futómű mellé, mely a célra zuhanáskor jellegzetes hangot ad ki; könnyen legyőzhető ellenfél volt bármilyen vadászgépnek. A törzs alatti bombát egy szerkezet előrevetette nehogy beleütközzön a légcsavarba, és automatika segítette a bombavetés utáni felhúzást, az Il-2-es után ez semmisítette meg a legtöbb tankot, seb. 390km/h, hatótáv 500-1500km (típustól függően), fegyverzet 2x7,92mm (2x20mm), 7,92mm hátrafelé, max 1800kg bomba a törzs alatt (általában egy 500kg-os vagy 250kg+4x50kg), vagy 2x37mm-es páncéltörő gépágyú  
 
     

Ju-88

 
Ju 88 első repülés 1936, bombázó, de sok más feladatkörben is alkalmazták: zuhanóbombázó, felderítő, torpedóvető és annyira fordulékony (saját fajtájában), hogy még (sikeres) éjszakai vadászgép is volt, ehhez radarral lett felszerelve. Alkalmazták Mistel fegyverként is , és voltak kifejezetten páncélos-elhárító változatai is, seb. 460km/h, hatótáv 2000km, fegyverzet hét géppuska általában 13mm és 7,92mm, 500kg bomba a belső térben, akár 3000kg bomba kívül, vagy 75mm-es vagy 2x37mm-es ágyú a törzs alatt   
 
           

Ju-89

Junkers Ju 89 első repülés 1936, egy másik nehézbombázó prototípus, a Do 19 konkurense, a gépet viszont felhasználták a Ju 90 építéséhez  
           

Ju-90

Ju 90 első repülés 1937, negyven személyes utaszállító, hat db készült belőle a háborúig, ezek aztán csapatszállítóként szolgáltak, seb.350km/h, hatótáv 2092km  
       

Ju-188

Ju 188 1941-től, a Ju 88 továbbfejlesztése, jobb szárnyakkal és vezérsíkkal, néhány készült túlnyomásos kabinnal; ugyanolyan feladatokra használták mint elődjét, és ez lett a kiindulópontja a Ju 2,3,488-as fejlesztéseknek, seb. 525km/h, hatótáv 2200km, fegyverzet 20mm, 13mm a kabin tetején és hátulján, 7,92mm a törzs alatt, 3000kg bomba  
         

Ju-252,352

Ju 252,352 első repülés 1941 okt, eredetileg utasszállító, a Ju 52 továbbfejlesztése, 12db épült a háború alatt, melyeket szállításra használtak. A Ju 352 két évvel utána jelent meg, 44-et gyártottak belőle, seb. 330km/h, hatótáv 2400km, fegyverzet 2x20mm tornyokban  
       

Ju-390

Ju 390 első repülés 1943 okt, szállítógép, mely eredetileg egy amerika-bombázó tervre készült, csak egy készült el, melyben az elődjei (Ju 90, 290)alkatrészeit használták fel, seb. 450km/h, hatótáv 10000km, fegyverzet 8x20mm  
       

Mistel

(Junkers) Mistel (fagyöngy) nem német ötlet, a britek már sikeresen építettek fahordó utasszállítókat. Az alsó, pilóta nélküli gép orrába egy robbanófejet építettek; a felső gép irányította az alsó kormányit is, irányba állt, leválasztotta az alsót, mely aztán a célpontba csapódott. A normandiai partraszállás után vetették be, főleg közúti-és vasúti hidak ellen. A Mistel 1-nél egy Bf 109 volt a felső, a 2-esnél egy Fw 190, ami kedvezőbb volt mert ugyanazt az üzemanyagot használta. A fegyver túl költségesnek bizonyult, és nem is hozta meg az elvárt sikereket.  
           

Ju-287

 
Ju 287 első repülés 1944 aug, sugárhajtású nehézbombázónak készült, előre nyilazott szárnyai jobb stabilitást adnak alacsony sebességnél. Megjelenése elég sajátságos: az orrfutóműve egy B-24 Liberátortól, a főfutómű a Ju 352-től, a farokrész egy Ju 388 prototípustól, a törzs egy He 177-től származott, a futóművek behúzásához nem volt hely, ezért áramvonalas borítást kaptak; a szárny két hajtóművet nem bírt el, ezért az orr mellett helyeztek el kettőt, folyamatosan javították, különböző hajtóműveket próbáltak ki, de a gyárat elfoglalták a szovjetek. Egy befejezett és két épülő prototípusa volt, seb.867km/h, hatótáv 1900km, fegyverzet 2x13mm a farokban (nem volt szükség többre a gép sebességfölénye miatt), 3000kg bomba  
         

Ju-290

 
Ju 290 első repülés 1942 júl, a civil Ju 90 katonai továbbfejlesztése, szállító, tengerészeti-és távolfelderítő, már a sztálingrádi ellátásban is részt vett, seb. 360km/h, hatótáv 6100km, fegyverzet 20mm az orrban, a farokban, az oldalakon, és a tetőn  
           

Ju 322

 
Ju 322 Mammut első repülés 1941 ápr, ugyanarra a pályázatra készült mint az Me 321 Gigant: az angliai inváziónál 20 tonna hasznos terhet kellene szállítania. Nagyrészt fából készült, emiatt gondok voltak pl. egy Pz IV harckocsi szószoros értelemben kiszakította a gép alját, a hasznos terhet ezért csökkentették 11 tonnára, de a gép fejlesztését egyébként is abbahagyták, mert Anglia megszállását törölték, fegyverzet 3x7,92mm  
             

Ju-288, 388, 488

 
Ju 288,388,488 a ju 88 továbbfejlesztései túlnyomásos kabinnal, tervezve volt egy hajók elleni 355mm-es ágyús változat; a 388 bombázó, felderítő és (éjszakai) nehézvadász lett volna a Németországra várt B-29-ek (erre sosem került sor) elfogására, prototípusok készültek: 22db 288-as és 47db 388, a négymotoros 488 nem készült el, seb. 655; 600km/h, hatótáv 2600; 2000km, fegyverzet 2x13mm a farokban, alul és felül, 3000kg bomba; 2x30mm, 2x20mm, 2x13mm Schräge Musik, 2x20mm fent  
       

Messerschmitt


Me Bf 108

M

Messerschmitt Bf 108 Taifun első repülés 1934, négyüléses könnyű szállító, a Bf 109 pilóták kiképzése is ezzel történt; seb. 300km/h, hatótáv 1000km.

 
     

Me Bf 109

 
Messerschmitt Bf (Bayerische Flugzeugwerke) 109 első repülés 1935, a legnagyobb számban gyártott és szolgálatba állított német vadászgép, folyamatos motorjavításokat végeztek rajta, a háború elején csak a Hurricane és Spitfire volt méltó ellenfél számára. Fordulékonysága és hatótávolsága rosszabb volt mint ellenfeleié, de tűzerőben jobb volt, főleg a későbbi G változat, melyből a legtöbb készült; az F és további verziók szárnyi le lettek kerekítve, hogy lépést tartsanak a Spitfire-el, seb. 570-680km/h, hatótáv 600km, fegyverzet 2x7,92mm vagy 2x13mm vagy 2x15mm (az orrban), 1x30mm vagy 20mm (a légcsavarból), 2x20mm a szárnyban vagy alatta, 500kg bomba  
 
           

Me-Bf110

 
Bf 110 első repülés 1936, romboló vadász, a bombázókötelékeket kéne védenie. Lengyelországban sikeres, de az angliai csatában alul maradt a légiharcokban, ezért később már csak vadászbombázónak, felderítőnek és éjszakai vadásznak alkalmazták, ehhez radart és "Schräge Musikot" kapott, seb. 560km/h, hatótáv 850-1400km, fegyverzet 2x20mm, 4x7,92mm, 7,92mm hátra, 4x250kg bomba vagy 1x37mm vagy 2x30mm Schräge Musik  
 
 

Me-163

 
Me 163 Komet első repülés 1941, rakéta-meghajtású objektumvédelmi elfogóvadász. Sebessége fantasztikus volt, de ez egyben kevesebb célzási időt adott a pilótáknak, akiknek tűz-és saválló ruhát kellett hordaniuk a veszélyes rakéta-hajtóanyag miatt. Saját futóműve nem volt, a felszállás után 6m után lerobbantották; mivel túl gyorsan elfogyasztotta üzemanyagát, a leszállás vitorlázórepülésben, és csúszótalppal történt. Nem lett olyan sikeres mint várták, és az üzemanyaghiány is rásegített, hogy gyorsan leállították bevetéseit, seb. 970km/h, repülési idő 8 perc, fegyverzet 2x30mm  
   

Me-210

 
Me 210/410 Hornisse (lódarázs) első repülés 1939 szept, a Bf 110 továbbfejlesztése, a tervezett jobb aerodinamikai tulajdonságok nem váltak be. 350db 210-est állítottak szolgálatba amíg a jobb 410 meg nem érkezett. Bombázó és nehézvadászgép volt, az ellenséges bombázóknak sok veszteséget okozott, amíg nem találkozott egy vadászgéppel, seb. 560km/h, hatótáv 1690-2300km, fegyverzet 2x20mm (4x20mm), 4x7,92mm, 2x13mm hátrafelé távirányítva  
 

Me-262

 
Me 262 Schwalbe/Sturmvogel (fecske/viharmadár) első repülés 1942 júl, vadászgépnek tervezték, de Hitler parancsára "Blitzbomber"-ré kellett átalakítani, ami késleltette a szolgálatba állítást; és ha bombát hordozott elvesztette sebességfölényét. Létezett két üléses kiképző változat is, amelyet radarral láttak el éjszakai bevetésekhez. Hajtóműve fejlettebb volt a Gloster Meteorénál, de akkoriban nem álltak rendelkezésre olyan anyagok amik megfeleltek volna hozzá, ezért gyakoriak voltak a meghibásodások. Fel-és leszállásnál elég lomha és sebezhető volt, seb. 870km/h, hatótáv 1050km, fegyverzet 4x30mm, 2x250kg bomba vagy 24x55mm-es irányítatlan levegő-levegő rakéta, kísérletek egy 50mm-es ágyúval az orrban  
 

Me-264

Messerschmitt Me 264 első repülés 1942 dec, amerika-bombázó, két db készült, melyek egy bombatámadásban súlyosan megsemmisültek, ezért nem folytatták a programot, seb. 545km/h, hatótáv 15000km, fegyverzet 2x20mm, 2x13mm, 3000kg bomba  
 

Me-309

 
             

Me 321, 323 Gigant

 
Me 321/323 Gigant első repülés 1941 márc, az angliai csatához készült teherszállító vitorlázó, vontatásához három Bf 110-re vagy egy ahhoz kifejlesztett He 111Z-re volt szükség. A hatmotoros változat a 323, melynek egy kicsivel kevesebb volt a hasznos teher kapacitása. Az, hogy az orra szétnyitható, máig a teherszállítógépek sajátja. Méretei miatt túl sebezhető volt, seb. 230km/h, hatótáv 1100km, fegyverzet 5-7db géppuska 20, 13, 7,92mm kaliberben, a katonák kézifegyvereiket is használhatták, utasok 200 katona  
 
   

Me-328

 
Me 328 egy "vészrepülőgép", főleg fából építve, egy Bf 109 helyett négyet lehetne gyártani. Két pulzáló sugárhajtómű - hasonló a V-1-hez- hajtotta, egy Do 217-esről indították, de nagyon rossz repülési tulajdonságai miatt elvetették, seb 755km/h, hatótáv 770km, fegyverzet 2x20mm  
             

Me-410

 
Leírás a Me 210-nél!  
           

Me P. 1101 (Bell X-5)

P.1101 soha nem repült (a németeknél), 90%-ig készült el. A szárnyai állítható állásúak voltak, nagyobb sebességnél jobban hátranyilazhatók; ez a tulajdonság sok mai repülőn is megtalálható. Amerikai csapatok találtak rá, haza hajóztatták, befejezték, aztán szétbontották, de ez a gép lett az alapja a Bell X-5 kísérleti gépnek.  
       

Főoldalra! Vissza! google.co.hu